Hans Børlis liv og diktning - musikalsk kåseri 25. september kl. 18:00

Et musikalsk kåseri om Hans Børli, hans liv og diktning

For «Den kulturelle Spaserstokken» 25. september kl. 18:00

Vi har laget et musikalsk kåseri hvor vi forteller om hendelser i lyrikeren og skogsarbeideren Hans Børli sitt liv krydret med tilhørende dikt og musikalske innslag. Den «røde tråden» i historien er elementer som var med å forme han som menneske og kunstner. Kåseriet er beregnet å vare i 45 minutter. Temaområder i kåseriet er:

-          Oppvekst

-          Natur

-          Religion

-          Fasinasjon for jazz musikk

-          Politikk

-          Kameratskapet med Erik Bye

-          Mot slutten av livet

Fortellingen fylles så ut med tilhørende dikt og musikk. Det vil være kjente dikt som «Junikveld» og mer ukjente dikt som «Det vanskligste». Musikken vil variere fra forsiktige jazzimprovisasjoner til allsang med «Der skulle vi ha vøri Kal» og kjente svisker som «Gabriels obo» og «Kjærlighetsvisa». Musikken spilles på en stor variasjon av instrumenter, tverrfløyte, bukkehornsfløyte, munnharpe, bambusfløyte, munnharpe…..

Håpet vårt er at både dikt og musikkinnslag skal harmonere med selve fortellingen.

Hvem er vi:

Svein Greni

-          Profesjonell musiker, udannet v Øslandets konservatorium m fløyte som hovedinstrument. Freelance teater musiker v/diverse teater i Oslo regionen, som Chat Noir; «Lufta for alle» og Kommedie i Kveld, Chateau Neuf; «Annie og Oliver», Bryggeteateret; «Sound of Music» og Fornebu m/»Sofies verden».

Asbjørn Lundsvoll

-          Nylig pensjonist etter over 40 år i kjøttbransjen

-          Har siden 1989 og frem til 1. august i år vært ansatt i Animalia, som er en kompetansebedrift for hele den norske kjøttbransje. Her har jeg holdt mange ulike fagkurs og foredrag for små og store forsamlinger.

-          Har i mange år vært fasinert av lyrikeren Hans Børli fra Eidskog kommune ikke langt fra Kongsvinger.

-          Har vært en av tre som har eksperimentert med å blande rock og poesi i bandet «Ramshackle Rock and Poetryband» på amatørnivå. Her var dikt fra Hans Børli sammen med låter fra Neil Young mye brukt.

-          Lyrikeren Haldis Moren Vesaas skal en gang ha sagt noe sånt som: «Et dikt som du leser fra ei bok – kommer fra ei bok, men dikt som du leser utenat - kommer fra hjertet.

logo liten

Besøksadresse Oppdalsmuseet

Museumsveien 11, 7340 Oppdal

Booking/kontakt tlf: 916 44 172 (Heidi)

Har du lyst til å være med som frivillig på museet?

Her er det mange og varierte oppgaver som også du kan være med på.

Ta kontakt med en av våre ansatte, du er hjertelig velkommen!